Thursday, March 16, 2017

Menabung Bitcoin, Boleh Percaya Ke?

Menabung Bitcoin, Boleh Percaya Ke?


Bitcoin. Mata wang digital yang banyak diguna oleh mereka yang bergiat dalam urusan jual beli online.

Sekarang 1 bitcoin bernilai RM5426.36. Kalau kau ada 10 bitcoin, ko darab la sendiri berapa.

Bitcoin yang ada kat sekarang berlegar satu dunia. Pengguna interner sibuk jual beli bitcoin kat LocalBitCoin.com.

Kat mana diaorang dapat BitCoin ni?

Salah satu caranya adalah mining. Melombong. Macam melombong emas tu. Tapi yang ni kita guna special hardware (korang taip je kat google Bitcoin Mining Machine) yang akan buat kerja-kerja menyelesaikan masalah matematik di sesebuah server (inilah dinamakan mining) dan akan diberi upah dalam bentuk Bitcoin.

Sejarah Bitcoin korang google je la ya.

Apa yang aku nak share dengan korang kat sini, ada ramai orang Malaysia yang buat mining Bitcoin ni secara sambilan dan sepenuh masa. Siap sewa tempat lagi untuk letak hardware-hardware ni.

Kalau korang tengok video kat Youtube lagi dahsyat. Warga China siap sewa kilang kosong untuk jadikan pusat melombong bitcoin secara besar-besaran.

Sebulan berjuta USD Dollar juga dicollect hasil melombong Bitcoin.

Caj elektrik jangan cakap la, mahal. Kuasa elektrik yang digunakan sangat tinggi dan ko rasa macam kureng berbaloi kalau kau ada seketul dua machine mining ni.

Macam mana cara nak mining, yang tu aku keep secret dulu. Belum sesuai untuk di reveal lagi.

Cuma aku nak pesan kat korang je. Korang jangan terkeliru antara mining bitcoin dengan program yang melibatkan penggunaan bitcoin.

Kat internet ni bersepah program-program yang berselindung disebalik Bitcoin. Program network, program peer to peer, program forex dan macam-macam.

Bila buat presentation kat public, semua dok cerita pasal sejarah bitcoin dan half way lepas tu cerita program yang diorang buat untuk dapatkan bitcoin dengan cara menaja (cari orang) dan bukan proses mining bitcoin.

Yang gambar atas ni adalah hardware untuk simpan bitcoin. MyTrezo namanya. Berbanding korang simpan bitcoin korang dalam 3rd party (macam Paypal tu), dengan simpan bitcoin dalam MyTrezo, 'duit' ko ni terasa lebih selamat.

Dengan MyTrezo ia ada sistem password yang sangat licik dan kebarangkalian untuk si penceroboh nak hack akaun korang memang 99.99% susah.

So kalau nak menabung Bitcoin, aku cadangkan korang kena ada MyTrezo ni satu. Beli la bitcoin dalam waktu murah. Dulu aku beli bitcoin masa tu 1bitcoin = RM4600. Sekarang dah naik dekat sekali ganda.

Ada orang buat kerja trade jual beli bitcoin. Beli bitcoin masa harga jatuh (murah), jual bila harga naik (mahal). Macam-macam.

Soalnya, adakah bitcoin ni satu jaminan duit korang akan sentiasa ada kat situ? Adakah ia akan laku untuk di terima pada masa akan datang? Masa yang menentukan.

Apapun topik pasal Bitcoin ni dah banyak dibincangkan termasuk dari Bank Negara Malaysia.





Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search